Cara Menutup Akaun Facebook Anda

19 February 2010

Di sini saya akan mengajar anda bagaimana untuk memadamkan terus akaun Facebook anda. setelah membaca Teori Konspirasi Facebook ada yang mengambil keputusan untuk menutup atau memadamkan terus akaun Facebook mereka. tapi masalahnya tiada link atau pilihan (Delete Facebook Account)untuk memadamkan akaun anda. nak buat senang kan, masukkan nama, email, password. there you go. Done! anda dah ada Facebook.

di sebabkan masalah tiada pilihan untuk berbuat demikian ramai yang yang mencuba delete akaun dengan memadamkan semua gambar, delete semua kawan dalam friend list kemudian deactivate kan akaun tersebut.

kenapa berbuat demikian sebabnya Facebook sendiri menyediakan pilihan Delete Account. dengan cara ini anda boleh menutup akaun Facebook anda.

Delete Akaun Facebook anda

caranya adalah dengan pergi ke alamat ini http://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account kemudian tekan "Submit". ikut arahan seterusnya untuk memadamkan akaun anda.

akaun anda akan diactivate selama 2 minggu. dalam tempoh tersebut jika anda tidak log in ke akaun anda selepas 2 minggu akaun anda tidak akan wujud lagi di dunia cyber ini. tetapi dalam masa 2 minggu anda berubah fikiran tak jadi nak padam akaun Facebook anda, apa yang anda perlu buat adalah log in ke akaun anda. bila anda log in dalam tempoh 2 minggu tersebut Facebook akan membatalkan pilihan memadamkan akaun Facebook anda.

sekian, selamat mencuba. ada yang ingin memadamkan akaun kerana Facebook Adalah Produk Yahudi. apa-apa pun pilihan ditangan anda, anda yang menilai, anda yang buat keputusan.

22 comments

  1. http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/HukumsertaiFacebook/Article/indexp_html

    ReplyDelete
  2. wa...
    thanks diatas link back..
    tapi aku baru jer wat fb 2 hari lepas..
    terlalu banyak godaan dan akhirnya aku ternoda..

    ReplyDelete
  3. @Ash_my: terima kasih untuk artikel tersebut.

    @Jaws: sama-sama. percayalah banyak kelebihan facebook berbanding keburukannya. macam artikel harian metro yang saudara Ash_my berikan.

    "Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya."

    lihat dari pelbagai sudut.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah atas kesungguhan adik untuk menjalankan jihad allah di atas muka bumi ini... semoga inayah datang kepada kita semua.

    semoga kita tidak terlalu extreme kepada satu pendapat dan kita menjadi dai'e yang mengikut peredaran zaman dan untuk kemaslahatan ummah.

    amin

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas cara untuk delete akaun FB ni, aku dah cuba deactivate acc aku sebelum ni, dan yang tak best nya, akaun aku diactivate semula. Tak tahulah sapa yang buat, yangh pastinya bukan aku. aku rasa pihak FB jugak yang buat kerja activate ni, untuk dapatkan balik user yg dah deactivated akaun diorang cam aku.

    Hari ni aku dah delete akuan FB dengan cara ni, mintak2 betul2 dah didelete.

    ReplyDelete
  6. @al-wira: Amin, lagipun ianya memang tanggungjawab kita sebagai khalifah d muka bumi ini.

    @dobbod: sama-sama, insyaAllah berjaya delete akaun dengan cara ini.

    ReplyDelete
  7. link yg saya beri hanya sebagai renungan bersama..InsyaAllah

    ReplyDelete
  8. Ir_89

    sy pown tgah cari mcm ne nak delete fb.
    dpt gak delete. tq byak2

    ReplyDelete
  9. sesiapa yg berkeyakinan bahawa dia mampu menjadikan facebook nie platform atau medium dakwah teruskan ...teruskan mujahadah mu kearah islam/

    ReplyDelete
  10. terima kasih kerana sy telah berjaya memadamkan akaun sy....

    ReplyDelete
  11. bantuan dipelukan segera1:50 PM, May 19, 2011

    nak minx tlg sesape yg tahu nk delete akaun facebook (tp xtahu nk delete mcm mane sbb password n log in name pon da lupe)kisahnye sy buat dua akaun nme yg sme tahun lps,mase wat akaun yg ptame slpas sminggu sy xon jd trus lupa n buat smula yg bru..jd nk delete yg lme xtau mcm mane ye?sila tlg

    ReplyDelete
  12. Ahh...rupanya, ada link yang di simpan oleh Fb...but, kita jumpa di blog lain pulak. Sila baca cara bagaimana nak delete akaun Fb.

    Pengalaman di Google+ sangat meyakinkan. Saya suka sistem sekuriti di Google+. Contohnya, gambar di Google yang di copy save dalam computer anda, jika di guna siarkan balik ke dalam Google+, apa akan terjadi ? : Nah, cuba lah. Best nya ialah, setiap gambar yang terdaftar di Google telah di kode dengan tarikh, lokasi copy, dan storyline. Malah, ambil lah gambar anda di kampung, atau di kotaraya, apa akan terjadi ialah, caption gambar bawah gambar itu akan muncul semula dikaitkan dengan storyline yang sebenar atau yang terdekat (sekiranya gambar dan area lokasi foto ada di mana-mana pun dalam internet). WOW@#$%^%$#$%^ Canggih Google !! ... Saya suka. Saya bukan teroris atau penipu. saya memang mengharap sistem IT canggih seperti ini melengkapi kehidupan saya. Contoh, next time saya akan ambil foto buah kelapa, dan tag "buah kelapa", tak lama lepas itu (akan keluar beribu-ribu storyline subjek buah kelapa mungkin cerita di Malaysia atau hal kelapa di Tasmania) ...itu pun sekiranya ada mamat sana tag "buah kelapa" di sana. GEREK dan Menakjubkan.

    Facebook tak boleh tu semua, masih TAK CANGGIH. I am crazy about this Google+. So sesiapa yang ada blog yang memfitnah atau memaki orang lain sebelum ni, hati-hatilah, sebab itu akan menjelaskan siapa diri anda sebenrnya di alam maya, maka Google akan tunjuk kemuka anda, bahawa andalah yang telah blogging-songsang, (jika anda nakal lah)...Maka, jangan masuk Google+ jika line tak clear (maksudnya, kalau anda tak bersih, silakan duduk di Fb saja !).

    So, sesiapa nak delete Fb, silakan follow lnk di bawah. Bayangkan Fb so hard-up, nak elak orang delete akaun, carilah, tak da link delete akaun dah, entah mana di sorok...so : follow here @ http://musafircyber.blogspot.com/2010/02/cara-menutup-akaun-facebook-anda.html

    ReplyDelete
  13. cara untuk kembali ke frontpage lama dan hapuskan frontpage timeline facebook

    ReplyDelete
  14. @Anonymous: rasanya... takda cara untuk tukar ke profile lama bila dah tukar ke timeline. sebabnya satu masa pasti fb akan tukar semua profile lama ke timeline berperingkat-peringkat. sama macam dulu. sebelum ni pun dah berapa banyak kali tukar dah design profile fb. sejak aku create fb rasanya dah 5 kali profile tukar. termasuk timeline ni.

    ReplyDelete
  15. terima kasih atas pendapat/idea/pandangan yang telah diberikan.

    ReplyDelete
  16. @Ash_my:

    Tuan, nak minta tolong ,,, bagaimana nak delete apa yang saya dah upload dalam facebook. Bukannya nak delete akaun.. tolonggggggggg.

    ReplyDelete
  17. Terima kasih sbb mmg mmbntu..

    ReplyDelete
  18. nak tanya. kalau kita delete permenantly acc fb kita tu....previous2x mesej kita dengan member2 selama nie akan hilang jugak x? bukan apa. sbb kalau deaktiv kan still ade lg previous mesej kita and nama kita pon ade lg cuma dia xboleh klik je kan utk tgok profile kita. kalau delete terus account pulak... boleh tengok ke x? sila jwb... tq :)

    ReplyDelete
  19. lepas tu nak tnye... dh lebih 14hari dh.. tp still ade lg account tu knp eh ? padahal dlm masa 14hari xde pon buka semula acc fb tu... atau 14 hari ++ baru dia btl2 delete permenantly ? tq/

    ReplyDelete