Merancang Sebelum Membeli

19 October 2012


Apabila membeli-belah, terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi seseorang pembeli membuat keputusan sebelum membeli. Antara faktor tersebut ialah iklan, sama ada melalui media massa atau yang terpapar dengan banyaknya di pusat-pusat membeli belah.

Oleh itu, seseorang perlu membuat pertimbangan waras apabila melihat sesuatu iklan.

Tanyakan diri terhadap iklan

  • Adakah iklan itu menarik emosi? adakah ia benar-benar bermakna.
  • Apakah ciri-ciri istimewa produk itu?
  • Apakah ciri-ciri ini benar-benar penting?

Ketika mendengar atau melihat iklan-iklan

  • Sedar akan penipuan dan pengeliruan dalam iklan.
  • Berhati-hati dengan iklan yang mengelirukan (iklan yang membuat tuntutan yang tidak munasabah tentang sesuatu produk atau perkhidmatan).
  • Baca huruf bercetak halus atau dengar dengan teliti

Membuat keputusan untuk membelanja wang

  • Adakah barang tersebut benar-benar diperlukan?
  • Adakah ia berpatutan dengan masa yang digunakan untuk menghasilkan wang bagi membayarnya.
  • Adakah terdapat penggunaan yang lebih baik untuk wang itu pada masa ini?

Membuat keputusan tentang barang apa untuk dibeli

  • Apakah tahap kualiti yang dingini - rendah, sederhana atau tinggi?
  • Berapa banyaj yang mampu dibeli?
  • Patutkah menunggu sehingga terdapat jualan murah untuk barang yang dikehendaki?
  • Patutkah memilih satu barang dengan jenama yang terkenal, walaupun harganya lebih tinggi sedikit?
  • Adakah seseorang yang dikenali telah memiliki barang jenis intu untuk dijadikan sebagai rujukan?
  • Terdapatkah waranti dan/atau kontrak perkhidmatan atas barang ini? Jika ya, adakah ia setanding dengan waranti dan kontrak perkhidmatan atas barang yang serupa?

Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment