Curiga si Dia Curang Online? Begini Cara Mengetahuinya!

31 December 2010

Perhatikan perilaku pasangan di depan komputer. Apakah dia menghabiskan waktunya lebih lama untuk online akhir-akhir ini? Apakah dia mulai membuat seribu satu alasan untuk tetap online? Jika ya, kemungkinan kecurangan memang terjadi.

Jangan terlalu bimbang, kerana dengan beberapa klik, Anda dapat mengetahui laman web yang telah dibukanya. Bahkan jika ia cukup hebat teknologi untuk menutupi jejaknya di internet, Anda tetap dapat tangkap kelakukannya di belakang Anda.


gambar hiasan

Berikut, beberapa kecurigaan yang diperlihatkan dan bagaimana Anda mengetahui si dia curang online, seperti dilaporkan dari eHow.

Gugup ketika didekati


Jika letak komputer berada dalam ruangan tertutup, sebaiknya pindahkan komputer ke ruangan yang lebih terbuka. Perhatikan gerak-geri pasangan yang tampak gugup atau menutup laman yang sedang dibukanya ketika Anda mendekati.

Mungkin saja dia sedang chatting dengan seseorang. Lalu, perhatikan apakah dia kembali membuka laman tadi ketika Anda kembali ke bilik. Dia gugup kerana mungkin sedang melayari laman yang tidak ingin Anda ketahui.

Online secara sembunyi-sembunyi


Lebih buruk lagi ketika pasangan Anda online ketika Anda sudah terlelap tidur. Pastinya, dia berhubungan dengan seseorang melalui internet. Perhatikan jika ada perubahan dalam perilakunya, termasuk mengapa komputer menjadi lebih penting dari aktiviti bersama keluarga.

Trik Browser


Klik 'History' pada browser menu internet, atau tekan "Ctrl" + "Shift" + "H" serentak. Perhatikan laman yang telah dibukanya. Jika Anda merasa pelik dengan laman tertentu, klik untuk melihat adakah laman tersebut merupakan media untuk berhubungan dengan orang lain.

Menggunakan webcam


Periksa kembali apakah pasangan telah meng-install sebuah webcam. Webcam umumnya digunakan untuk chatting online. Perhatikan jika ada ikon pada desktop komputer yang sebelumnya tidak ada. Curigai laman-laman yang memiliki fitur kiriman pesanan secara cepat yang telah dipasangnya, seperti Yahoo Messenger, AOL Instant Messenger, atau Windows Live Messenger.

Pasang program pengintai


Download sebuah program software "spy", contohnya KeyLog Pro, jika Anda ingin 'menangkapnya' dengan lebih ekstrem. KeyLog Pro mampu membuka semua history atau setiap klik yang terjadi pada komputer, setiap baris ayat yang di taip pada keyboard, bahkan pada laman yang dilindungi password.

2 comments