Anda Suka Bergosip di Tempat Kerja?

28 December 2010

Bila Anda di di tempat kerja, apapun dapat menjadi perbincangan. Hanya Anda yang tentukan sendiri, ikut bergosip atau justru menjauhinya.

Jika rakan kerja suka sekali menggosip, ikut bergosip dengannya dapat memengaruhi karier Anda.

"Gosip di tempat kerja dapat memperlahankan efisiensi kerja anda. Bahkan, gosip yang buruk dapat menghancurkan karakter dan karier seseorang di tempat kerja tersebut". Untuk menghindari jadi tukang gosip, Musafir Cyber memberikan beberapa trik berikut:


Bergosip memang mengasyikkan, tetapi lebih baik tahan diri untuk tidak melakukannya

Lebih baik menghindar


Bergosip riang memang mengasyikjan, tapi lebih baik tahan diri untuk tidak melakukannya. Cara terbaik adalah memastikan Anda tidak termasuk kelompok yang sering membicarakan pribadi orang lain.

Alihkan pembicaraan


Jika topik perbualan bertukar menjadi rumor, cara terbaik adalah mengalihkan pembicaraan menjadi pembicaraan umum.

Konfrontasi rakan kerja penggosip


Jika Anda masih tidak berjaya, hadapi penggosip tadi. Agak agresif tapi cenderung efektif, berikan pengertian kepadanya dengan kata-kata yang baik. Jangan sampai Anda masuk dalam senarai "gosip" dia juga.

Belajar lebih bijaksana


Dengarkan saja apa gosip yang dia katakan, tapi jangan percaya 100 peratus. Rumor mampu melebih-lebihkan kenyataan dan jangan membiarkan penggosip memengaruhi pendapat yang Anda percayai.

Rumor


Jangan menggunakan rumor sebagai sumber berita dan pendapat. Siapa tahu itu trik untuk memanfaatkan Anda.

Simpan untuk diri sendiri


Kebanyakan orang susah untuk menyimpan rahsia, tapi bukan Anda. Saat rumor masuk ke cuping telinga Anda, simpan untuk diri sendiri. Anda tidak akan tahu bila rumor yang keluar dari mulut Anda mampu menghancurkan reputasi seseorang.

Jangan ambil risiko


Anda tidak tahu siapa saja yang dapat mendengar gosip tersebut saat Anda bergabung membicarakan perihal orang lain. Mungkin orang atasan atau orang yang digosipkan ada berhampiran anda. Kebanyakan orang memandang rendah mereka, si tukang gosip. Jadi, jangan ambil risiko.

Ingatlah saat kita ikut bergosip dengan seseorang, suatu hari dia akan bergosip tentang Anda. Ditambah lagi, kebanyakan orang susah untuk menyimpan rahsia.

(Foto: Google)
Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment