Browser Manakah Paling Laju?

03 July 2010



Anda masih tertanya-tanya pelayar(browser) internet manakah yang paling laju? cara yang senang nak mendapatkan jawapan anda install semua browser dan cuba gunakan satu persatu. jadi untuk megetahui browser manakah yang paling laju mari kita buat satu eksperimen. eksperimen yang aku buat hasil dia aku dapati chrome yang paling pantas. tetapi jom kita lihat antara Firefox, Chrome, Opera, Safari dan IE(Internet Explorer) yang manakah paling pantas dan laju?

apa yang anda akan baca bi bawah adalah hasil ujian yang telah dilakukan oleh Kevin Purdy penulis dari LifeHacker.com. mari kita lihat keputusan ujian beliau.

Ujian Cold Start dan Warm Start


ujian cold start dilakukan apabila komputer baru baru je dibuka. maksudnya ujian ini dilakukan apabila komputer telah dalam keadaan stabil selepas dibuka, browser yang di uji tidak pernah di buka lagi selepas komputer start.

manakala ujian warm start pula dilakukan apabila setelah browser yang hendak diuji di buka sekali selepas komputer start dan ditutup semula. lepas itu baru di buka untuk ujian.

dan sepertimana yang ada lihat dari graf di atas. jelas Opera10.6 (Beta) adalah juara bagi ujian cold start. dan mengagumkan Chrome 5.0.375.86 (versi stabil) adalah juara untuk warm start. bagi pengguna chrome anda mesti pernah alami nya apabila anda menutup Chrome dan membuka Chrome kembali amatlah pantas.

Ujian membuka 9 tab sekali gus


Menakjubkan bukan? Kevin Purdy terpaksa melakukan ujian ini sehingga 3 kali dan keputusan tetap sama. IE pun ade dia punya strong point.

Ujian JavaScript


dan pemenangnya adalah Chrome

Ujian DOM/CSS


dan pemenangnya adalah Opera

Ujian Penggunaan Memori tanpa Extensions


untuk single tab Chrome adalah pemenangnya.. makala jika di buka 9 tab Firefox menggunakan memory yang palin rendah dan sedikit. Firenfox adalah pemenangnya

Ujian Penggunaan Memori dengan Extensions


jika di pasang extensions semua kategori di bolot oleh Firefox. dengan single tab pun Firefox mempunyai penggunaan memori yang paling rendah begitu juga jika di buka bnyak tab (untuk ujian ini 9 tab), Firefox masih lagi menggunakan mememori yang rendah.

Penggunaan Memori tanpa dan dengan Extensions


ini adalah rumusan penggunaan memori bagi Chrome dan firefox.

Keputusan Ujian

jadi jika diberi markah 1-5 kepada pemenang nombor satu diberi markah 5. kedua diberi markah 4 dan seterusnya mari kita lihat berapa markah yang telah dikumpul oleh kesemua browser ini.
  • Chrome (stable): 22
  • Chrome (dev): 20
  • Firefox: 18
  • Opera: 20
  • Safari: 14
  • Internet Explorer: 9

Kesimpulan

Seperti yang anda lihat, masing-masing memiliki kekuatan dan kelemahan masing-masing. berdasarkan keputusan ujian di atas browser manakah yang anda rasa paling pantas? jawapannya sangat subjektif. jadi anda yang memilih anda yang menentukan browser manakah yang paling pantas. semuanya berdasarkan pengalaman anda. jadual di atas merupakan data daripada eksperimen yang telah dilakukan.

walaupun IE mempunyai markah paling rendah ia tetap ada kelebihan juga. setiap browser pernah menang paling kurang satu kategori, kecuali safari. sebenarnya safari bukan dicipta untuk Windows. ia di cipta untuk sistem operasi Mac OS dari Apple Inc. so, mungkin sebab itu safari tiada kelebihan dalam apa-apa pun =P.

7 comments

  1. Lebih suka Chrome & firefoz berbanding IE...huhu

    ReplyDelete
  2. b4 nie mmg gne chrome..tp mse tue chrome lmbt gler..then gne mozila lak..tp skrg..kalo ak nk bkk fb..aku gne mozila..cri bhn asgmnt..gne chrome..chrome laju kalo cri yg byk text nie..hehe

    ReplyDelete
  3. lebih suke gne chrome coz sgt laju...ie sgt2 slow..huhu

    ReplyDelete
  4. bagi aku, firefox paling laju...

    ReplyDelete
  5. chrome ternyata lebih laju bagiku...

    ReplyDelete
  6. bg aku kalu download ape2... baek guna mozila.. ok.. kalu chrome slow download...

    ReplyDelete
    Replies
    1. *download*
      IDM ada .. jgn risau.. browser yg mna2 pun sama ja ..
      =D

      Delete