Selamatkah Guna Facebook?

28 May 2010

Facebook memperkenalkan privacy baru lagi. dulu ramai yang delete akaun Facebook atas pelbagai alasan terutamanya alasan privacy. lepas aku buat entry cara menutup akaun facebook ternyata ramai yang mencari cara bagaimana cara untuk delete akaun facebook berdasarkan keyword² yang selalu masuk ke blog aku. jadi melalui pemerhatian keyword ini timbul satu persoalan Selamatkah Guna Facebook? so, macam biasa Musafir Cyber mula mengembara. bermula dengan Mr.Google dan berakhir dengan jawapan.

dan aku jumpa satu kenyataan yang ada kaitan dengan Theori Konspirasi yang pernah aku tulis dulu.

ingat lagi dengan petikan Privacy Policy Facebook? pada ayat terakhirnya menyatakan bahawa

By using Facebook, you are consenting to have your personal data transferred to and processed in the United States.

dan pencarian aku dalam dunia cyber menemui petikan Instant Messaging(IM) antara Mark Zuckerberg dengan seseorang dipetik dari Top Cultured

Mark: Yeah so if you ever need info about anyone at Harvard…just ask. I have over 4,000 emails, pictures, addresses, SNS.

[Redacted Friend's Name]: What? How’d you manage that one?

Mark: People just submitted it. I don’t know why. They “trust me.” Dumb fucks.

* UPDATE
Sila lihat video dari blog HELAS yang bertajuk FB Reminder

2 comments

  1. fuh, sebab tu tak isi semua mklumat dalam tu..

    ReplyDelete
  2. i quit facebook recently. and i glad i did that :)

    ReplyDelete