Belajar Mengira

30 May 2010

Hari ini aku nak mengajak korang untuk belajar mengira pulak. semua dah pandai mengira? ok lupakan saja tajuk entry kali ini sebab semua dah reti mengira. tak payah aku ajar lagi. tapi takpe kalau dah reti mengira tapi mesti tak tahu sejarah nombor kan? tapi aku tak nak cita pasal sejarah nombor. sebab bagi aku sejarah membosankan. hahaha.. tak suka sejarah.

tapi kalau nak tahu jugak sejarah nombor boleh check Wikipedia. kalau nak tahu nombor telah digunakan sejak zaman Paleolitik tetapi tedak mempunyai konsep nilai tempat. macam mane tu aku tak tahu sebab aku tak pernah hidup zaman tu. tapi pada zaman Mesolitik konsep nilai tempat mula digunakan tetapi dalam asas 60. besar tu mak oi. tapi sebelum tu orang Mesir dah guna asas 10 sebelum tu lagi dimana nombor yang kita guna sekarang adalah asas 10. ok tutup buku sejarah.

bukak buku sekolah rendah pulak. aku ingat aku start belajar mengira masa tadika. so, agak terlambat jugak la aku nak ajar korang mengira sekarang. tapi boleh ape. aku ajar korang kira 1 sampai 10 dalam bahasa lain.

1 sampai 10 dalam Bahasa Inggeris

dalam Bahasa Inggeris takpayah ajar adik aku masa tadika pun dah boleh kira 1 sampai 10 dalam bahasa inggeris. tapi jangan jadi macam video di bawah ya.



1 sampai 10 dalam Bahasa Mandarin

一 yī
二 èr
三 sān
四 sì
五 wǔ
六 liù
七 qī
八 bā
九 jiǔ
十 shí


1 sampai 10 dalam Bahasa Arab

١ (wahid)
٢ (ith-nain)
٣ (thalatha)
٤ (arba'a)
٥ (khamsa)
٦ (sita)
٧ (seba'a)
٨ (thamaniya)
٩ (tisa'a)
١٠ (ash-ara)

1 sampai 10 dalam Bahasa German

1 eins
2 zwei
3 drei
4 vier
5 fünf
6 sechs
7 sieben
8 acht
9 neun
10 zehn

1 sampai 10 dalam Bahasa Jepun

一 Ichi
二 ni
三 san
四 chi (yon)
五 go
六 rocku
七 sitchi (nana)
八 hatchi
九 kyu
十 jyu

1 sampai 10 dalam Bahasa Korea

1 하나 Hana
2 dul/둘 (dhool) school
3 set/셋 (seht)
4 net/넷(neht)nett
5 ta-sat/다섯 (DA-suht)
6 yah-sot/여섯(YUH-soht)
7 e-gup/일곱 (EEL-gohp)
8 ya-dail/여덟 (YUH-dohl)
9 ah-hop/아홉(AH-hop)
10 yeol/열 (yul)

ok cukup dulu banyak ni kalau nak tahu lagi boleh komen aku akan tambah.

Kaedah Mokhdar

masa sekolah rendah dulu ingat pulak masa tu aku orang datang sekolah memperkenalkan Kaedah Mokhdar agak impress jugak masa tu sebab bila dia buat demo anak dia yang tak masuk tadika pun dah boleh jawap soalan matematik yang panjang-panjang. masa tu aku sifir 3 pun tak hafal lagi. stakat sifir 2 aku master la. tapi budak tu siap boleh hafal nombor panjang-panjang macam magic la pulak.

kepada yang tak pernah dengar kaedah mokhdar ni. apa yang aku ingat dulu masa si Mokhdar (kalau la yang pergi sekolah aku tu dulu makhdar, aku bukan kenal pun dia) cakap kenapa orang kita (Melayu) lemah dalam matematik?

jawapan dia sebab nombor kita panjang sangat contohnya satu, dalam bahasa melayu kita sebut satu dua suku kata. kalau bahasa inggeris one, satu suku kata. bahasa cina/mandarin plak yī satu suku kata. may be sebab bila 2 suku kata otak kita jadi lembap kot nak proses data. sama macam komputer bila dah banyak application bukak dia jadi lembap kan? so, si Mokhdar ni berfikir dan mencipta kaedah untuk mengatasi masalah ini dan hasilnya amat menarik. bukan sahaja pandai matematik malah budak-budak makin kretif. contohnya untuk 6 x 8. untuk menjawab soalan ini mereka perlu hafal sifir melalui kaedah tersebut iaitu na-ka-pak (kalau aku, nak kapak) di mana na = 6, ka = 8 dan pak = 48 (gabungan pa dan ka jadi pak).

tapi aku pikir macam susah je kaedah tu. sebab masa tu aku dah darjah 5. dah banyak aku belajar kalau masa tu masih tadika may be aku akan jadi genius matematik kat sekolah.

ok sekian.

5 comments

  1. sangat menarik post ni..leh belajar mengira..lalala

    ReplyDelete
  2. pernh belajar kaedah mokhdar
    ok gak kot die nye kaedah

    ReplyDelete
  3. hahaha kelakarlah video tu. ten ten

    ReplyDelete
  4. hahahahaha.
    lawak la video tu
    mesti pnat nak kira smpai 100

    ReplyDelete
  5. ku tahu bahasa english,arab sket,mandarin aje.1 -10.hehehehe

    ReplyDelete