5 Tips mengelakkan password anda di curi

09 December 2009

Cara mengelakkan password anda di ketahui orang lain. ingat kecuaian anda menjaga password anda boleh menyebabkan kerugian. selain privasi anda juga akan di ceroboh, anda juga mungkin kehilangan wang tunai lebih-lebih lagi jika melibatkan akaun yang melibatkan transaksi wang seperti maybank2u, cimbcliks, dan juga akaun kad kredit anda.

  1. Jangan beritahu password anda ke sesiapa pun.
    ini adalah penting untuk menjaga keselamatan password anda. fikir jika ia jatuh ke tangan orang yang tidak bertanggungjawap.

  2. Simpan betul-betul password yang di tulis.
    ini pun satu isu. jangan simpan dalam wallet ataupun letak bawah keyboard. sebaik-baiknya jangan tulis ingat betul-betul.elakkan dari simpan dalam fail dalam komputer.

  3. Jangan sekali-kali respon kepada email yang meminta password anda.
    password anda takkan diminta oleh system operator ia adalah milik anda. anda hanya menggunakannya untuk login sesuatu akaun. jangan terpedaya jugak dengan trick verify password anda dengan memasukkan password anda ke sesebuah laman web. anda mungkin akan terkena pishing attack.

  4. Berhati-hati bila menggunakan komputer umum yang di kongsi.
    ini yang paling bahaya. jika anda menggunakan komputer yang dikongsi dengan orang lain seperti komputer di cyber cafe, library, atau komputer lab. pastikan anda tidak login akaun-akaun penting anda. hati-hati, pastikan komputer itu selamat, pastikan tidak key logger device yang berfungsi merekodkan semua perkara yang di taip di keyboard anda

  5. Guna lebih dari satu password.
    guna password yang berbeza untuk setiap website dan perkhidmatan. ini penting jika salah satu akaun anda terkena pishing attack. akaun anda yang lain adalah selamat.
Praktis menggunakan password yang selamat.
Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment