Notify update menggunakan twitter

03 January 2009

Twitter adalah satu service atau social networking di mana para blogger menggunakan nya untuk memberitahu pembaca mengenai update terbaru dalam blognya. jika anda seorang blogger anda patut consider untuk menggunakan service ini.

anda boleh register di http://twitter.com secara percuma. jika anda telah mempunyai akaun twitter anda jangan lupa untuk menjadi Follower Musafir Cyber di http://twitter.com/MusafirCyber untuk mendapatkan update-update terkini daripada Musafir Cyber.

apa yang menarik pasal twitter ni, ialah anda boleh mengupdate twitter anda dimana-mana sahaja. maksudnya selain dari update di twitter.com anda juga boleh mengupdate twitter anda di Mozilla Firefox dengan menginstall Firefox extension yang bernama TwitterFox.

selain itu juga. jika anda pengguna Facebook anda juga dapat mengupdate twitter anda di application Facebook. amat mudahkan. banyak lagi service yang menawarkan anda update twitter.

selain itu juga. anda boleh letakkan twitter update di blog anda sebagai widget. dengan cara ini pembaca anda lebih senang membaca update-update daripada anda.

Tutorial meletak widget twitter


1. pastikan anda dah login ke twitter, kemudian pergi ke http://twitter.com/widgets/blogger.

2. setkan no. of updates yg nak display dengan title widget anda. set & feel sebab preview ade kat sebelah kanan.


3. klik icon 'Add to Blogger' atau pun boleh copy code widget ini dengan click 'grab the code'. copy code tersebut.


4. kemudian paste kan kat blogger layout widget, dengan add widget.

5. seterusnya macam biasa. senang je.

2 comments