Kisah Seorang Bapa, Anak dan Seekor Keldai

07 June 2008

Suatu hari, seorang bapa pergi bersama anaknya keluar kota. Dalam perjalanan itu, si anak menunggang keldai sementara si bapa berjalan kaki sambil memegang tali keldai yang ditunggangi anaknya. Out of the blues, seseorang menegur.

"Dunia memang sudah akhir zaman.Bagaimana mungkin anak dengan enaknya menaiki keldai sementara ayahnya dibiarkan sahaja berjalan kaki. Sungguh biadab anak tersebut and tak sedar diri!"

Mendengarkan kata² itu, anak pun berkata kepada si bapa.
"Ayah, bukankah saya sudah katakan tadi, naiklah keldai ni, Biar saya saja yang berjalan kaki."

bapanya pun bersetuju untuk menurut kemahuan anaknya itu dan juga menurut kata orang yang menegurnya.

Di tengah perjalanan, mereka bertemu dengan sekelompok orang yang kali ini mencella si bapa pula.

"Teruk sungguh orang tua ni, membiarkan anaknya berjalan kakai sementara dia dengan enaknya duduk di atas keldai. Orang tua ini sungguh tidak punya rasa belas kasihan pada anaknya."

Mendengar cakap cakap tersebut, si bapa akhirnya mengajak anaknya menaiki keldai itu berdua untuk menutup mulut orang dari mengata mereka lagi.

Setelah keduanya menaiki kelda tersebut, mereka bertemu pula dengan kelompok orang yg sedang duduk-duduk di pinggir jalan. Salah seorang dari orang di situ berkata.

"Hai teman-teman, cuba kalian lihat betapa kejamnya mereka, menunggang keldai yang lemah itu berdua!"

Kerana tidak tahan mendengar kutukan itu, si bapa dan anaknya pun turun dari keldai . Keldai itu kemudiannya dipimpin sementara mereka berdua berjalan kaki. Tidak lama selepas itu, mereka berpapasan dengan sekumpulan orang jalanan. Orang yang berada disitu pun berkata kepada si bapa.

"Kalian berdua ni memang sudah gila, membiarkan keldai begitu saja tanpa dinaiki sementara kalian berjalan kaki padahal cuaca siang ni sangat panas.

Dengan rasa kesal si bapa pun berkata kepada anaknya.

"Anakku, manusia memang hanya tahu mencela. Tidak ada yang selamat dari cercaan orang lain"
Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment