Ciri Isteri yang Mengundang Rezeki bagi Suami

08 January 2016

Menikah atau berkahwin adalah salah satu sunnah Rasullullah ﷺ yang dapat membuatkan seseorang menjadi lebih baik dan lebih dekat kepada Allah. Dengan berkahwin seseorang akan mendapat kebahagian yang diberikan oleh Allah sebagai kenikmatan di dunia.

Walaupun begitu ramai lelaki yang takut untuk berkahwin, antaranya kerana takut tidak dapat bertanggungjawab terhadap anak dan isterinya. Ramai yang takut berkahwin kerana bimbang jika mereka tidak mampu menanggung keperluan anak dan isterinya.

Padahal, jelas bahawa Allah akan memberikan rezeki yang lebih kepada pasangan yang sudah mendirikan rumahtangga, Allah juga tidak akan membuatkan umat-Nya menjadi susah setelah berkahwin, dan juga seharusnya kamu tahu bahawa ada beberapa ciri isteri yang mengundang rezeki suami yang melimpah ruah.



Ketahuilah wahai lelaki, calon suami mahupun suami, ada beberapa ciri isteri yang dapat mengundang rezeki suami melimpah ruah:-

1. Wanita yang Taat Pada Allah dan Rasul-Nya

Wanita yang taat pada Allah dan Rasul-Nya adalah wanita yang akan memberikan keberkatan didalam rumahtangga dan juga rezeki yang melimpah ruah untuk suami. Bagi para lelaki yang ingin berkahwin, sebaiknya pilihlah wanita dari agamanya. Wanita yang baik adalah wanita yang taat pada Allah dan juga Rasul-Nya.

2. Wanita yang Taat Pada Suaminya

Wanita yang sholehah pasti akan taat pada perintah suaminya selama perintah itu tidak bertentangan dengan agama. Dengan itu, hati suami akan menjadi tenang dan tenteram dan mudah menjalankan kewajipannya mencari rezeki.

3. Wanita yang Melayani Suaminya dengan Baik

Isteri yang sholehah haruslah melayan suaminya dengan baik, seperti menyiapkan makanan untuk suami, menyiapkan keperluaannya, mendidik anak-anaknya perkara yang baik, menjaga hati suami, dan dapat menenangkan hati suami ketika merasa gelisah. Isteri seperti ini adalah isteri idaman dan isteri kesayangan para suami.

4. Wanita yang Berhias Hanya untuk Suaminya

Sebaik-baiknya perhiasan dunia adalah wanita solehah. Wanita memang sinonim dengan berhias, tetapi wanita solehah hanya akan berhias untuk suaminya. Wanita solehah akan selalu menampakan perhiasannya dan kecantikannya hanya untuk suaminya. Wanita seperti ini akan mengundang rezeki yang melimpah untuk suaminya.

5. Jika Ditinggal Menjaga Kehormatan dan Harta Suami

Jika ditinggal suami ketika mencari nafkah, isteri yang membawa rezeki akan senantiasa menjaga kehormatan dan juga harta suami yang dititipkan kepadanya. Isteri yang solehah tidak akan keluar rumah jika tidak mendapat keizinan suami, dan juga membatasi tetamau-tetamu yang bertandang ke rumah.

6. Wanita Yang Senantiasa Meminta Redha Suami ke Atasnya

Isteri yang dapat membawa rezeki untuk pernikahannya adalah wanita yang senantiasa meminta redha suami ke atasnya. Ketika perlakuannya membuatkan hati suaminya tersinggung, maka mereka akan datang kepada suaminya dan tidak akan tidur sebelum mendapatkan maaf dari suaminya.

7. Wanita yang Menerima Pemberian Suami Dengan Ikhlas

Isteri yang selalu ikhlas menerima pemberian suami dengan ikhlas adalah istri yang akan membawa banyak rezeki untuk suaminya. Isteri pembawa rezeki akan selalu menerima pemberian suami dengan ikhlas dan tidak pernah mengeluh kekurangan dari pemberian suaminya. Isteri seperti ini akan sentiasa ditambahkan rezekinya oleh Allah.

8. Wanita yang Menjadi Partner Meraih Redha Allah

Isteri yang dapat menjadi partner dalam meraih kejayaan di dunia dan di akhirat adalah isteri pembawa rezeki. Isteri dengan ciri ini ia akan selalu berkata-kata lembut pada suaminya, dan menjadi motivasi bagi suaminya untuk selalu bersemangat mencapai redha Allah.

9. Wanita yang Tak Pernah Putus Doa Untuk Suaminya

Ciri isteri pembawa rezeki yang terakhir adalah isteri yang senantiasa selalu mendoakan suaminya. Ia tidak pernah merasa putus asa terhadap apa yang menimpa pada dirinya dan keluarganya. Ia terus mendoakan suami dan anak-anaknya agar berjaya di dunia dan di akhirat.
Comments
0 Comments

No comments :

Post a Comment