Cara yang Efektif Berdamai dengan Cemburu

11 January 2012

Api cemburu yang terlanjur membakar hati memang sukar untuk dipadamkan. Namun dengan memberikan kepercayaan pada pasangan untuk menjelaskan hal tersebut, rasa cemburu pun perlahan terbenam.

Adakah Anda merasa terganggu ketika seorang lelaki bergaul dengan teman-teman wanitanya? Mungkin bukan hanya Anda yang dilanda rasa cemburu tersebut. Ribuan wanita di luar sana pun merasakan hal yang sama.

Clinical Psychologist mengatakan, "Seorang wanita biasanya berperilaku cemburu ketika ada pergolakan emosional yang berasal dari masa lalu atau hubungan cinta sebelumnya. Ini adalah ketakutan mereka atas bayangan kepribadian yang akhirnya memengaruhi pola perilaku mereka dengan cara yang mengganggu pasangan."

Ya, menyoal cemburu ukurannya pada setiap orang memang berbeza. Ada yang cemburunya sedikit ada yang cemburunya banyak, malah ada yang membabi buta. Meskipun demikian, Anda perlu bijak menghadapi kecemburuan yang dirasakan. Inilah beberapa cara berdamai dengan api cemburu.

  1. Menerima kekurangan diri sendiri akan membantu Anda memahami personal dengan lebih baik.
     
  2. Belajarlah dari hubungan di masa lalu Anda dan bagaimana perilaku negatif memengaruhi Anda. Tidak menjadikan marah sebagai jalan yang dipilih ketika cinta bermasalah merupakan perkara yang bijak.
     
  3. Bila Anda diserang kecemburuan dan kepedihan, tariklah nafas dalam-dalam dan berfikir denagn tenang sehingga fikiran Anda kembali jernih. Ketika Anda ingin menyerang pasangan dengan berbagai tuduhan, pertimbangkan terlebih dulu tentang persepsi Anda sebelum dikemukakan terhadapnya.
     
  4. Mintalah bantuan pada pasangan ketika Anda merasa rendah diri dan tiba-tiba diserang api cemburu. Ketika hal tersebut terjadi di depan umum, berilah isyarat pada pasangan sehingga dia pun dapat memberikan sokongan emosional di saat Anda memerlukannya. Satu gerakan sederhana seperti memegang tangan atau meletakkan lengan di sekitar Anda akan membuat ketenangan bagi perasaan Anda yang mula disesaki rasa cemburu.
Comments
0 Comments