Khasiat Tanaman Tembikai

21 October 2010


Buah Tembikai sememangnya enak dan segar apabila di makan sebagai pencuci mulut atau ketika panas terik. buah ini mempunyai banyak khasiat sama ada dari segi makanan ataupun perubatan. Ia mengandungi banyak vitamin A, kukubistrin (yang boleh membantu menyembuhkan sajit ginjal dan salur kencing) dan kukurbitosirin (mengurangkan tekanan darah). ia juga mengandungi sejens gula dan garam yang dapat melawaskan buang air kecil dan merawat penyakit ginjal.

Khasiat Makanan


  1. bijinya boleh dimakan seperti kacang panggang.

  2. buahnya dimakan mentah atau dibuat jus buah-buahan

Khasiat Perubatan


  1. akarnya jika dicampur dengan kunyit dan dihancurkan serta dicampur dengan sedikit cuka boleh menjadikan sebagai ubat bagi merawat sakit reumatisme.

  2. bijinya pula boleh dipecahkan, kemudian direbus lalu diminum. ini bagi membantu melawaskan buang air kecil, merawat bengkak, masalah sistem pernafasan dan membantu penghadaman.

  3. bijinya yang segar dihancurkan dan cecairnya diperah dan seterusnya ditelan untuk mengatasi masalah cacing dalam perut.

  4. biji atau kulit buah dikeringkan, dipanggang, dihancurkan sehingga menjadi serbuk. campurkan dengan air dan ditelan bagi rawatan sakit salur kencing.

  5. isi atau jusnya jika dimunum dapat melawaskan buang air kecil, mengeluarkan angin daripada perut dan usus, mengurangkan masalah bronkitis, ubat beri-beri, bengkak pundi kencing, sakit kerongkong, sakit mulut, ketagih arak, demam kuning, masalah ginjal dan bengkak dalam sistem pernafasan.

  6. jika sakit kepala, ikat kulitnya pada kepala.

  7. kulit buah dihancurkan dan dijadikan ubat pupuk untuk merawat masalah hati.

  8. daunnya boleh direndam dan diminum untuk merawat panyakit malaria.

2 comments

  1. Hmm,terlalu byk khasiat tembikai ni. Yg penting jus asli tembikai tersgt la sedap & menyegarkan di kala kehausan. ;-)

    ReplyDelete