Track link twitter anda dengan bit.ly

11 May 2009

post aku yang lepas mengajar anda memasang Tweet this! menggunakan service bit.ly. tahukah anda bahawa anda boleh track berapa orang yang click link anda melalui bit.ly selain daripada memendekkan link anda? bagi anda yang masih tidak tahu lagi boleh la menggunakan service ini.

ada yang tidak amik peduli perkara ini. tetapi dengan adanya bit.ly broadcasting anda akan menjadi lebih berkesan. anda dapat track waktu mana yang mempunyai ramai twetple followers anda online. berapa orang berminat dengan topic anda dan sebagainya.

caranya amatlah mudah. anda hanya perlu register di bit.ly. kemudian anda boleh start convert link panjang² jadi pendek dan track link anda.

macam mane nak track link? dengan log in ke bit.ly setiap link yang di convert jadi pendek akan di simpan oleh bit.ly history. so, dengan menekan button Info segala maklumat tentang klik link tersebut akan ditunjukkan. berapa kalikah link tersebut diklik. jam berapakah link tu diklik. termasukkan la location negara orang yang mengkliknya. sangat mudah kan nak keep track link yang anda broadcast.

Extension Firefox


dengan adanya plugin firefox install (bit.ly preview) anda juga dapat melihat segala maklumat bit.ly link. URL asal dan juga berapa banyakkah link itu di click. selapas install plugin tersebut anda hanya perlu hover ke mana² link bit.ly.


jika anda hover di username twitter. contohnya : @MusafirCyber ; maklumat tentang twitter jugak dapat di tunjukkan melalui plugin tersebut.

5 comments

  1. thanks utk info ini.sesuai utk di bookmark kan ^_^

    ReplyDelete
  2. waa bgusla..byl tutorial nih..tp xpaham la..nk pendekkan link tu cemna..i mean ape maksud dipendekkan link tuh?

    ReplyDelete
  3. wah banyak ilm kat sini, tengkiu..

    ReplyDelete